Temeli İnşa Edin (Esri CityEngine’e iki boyutlu verileri aktarmak)

Esri CityEngine, 3 Boyutlu şehirler ve binaların verimli bir şekilde oluşturulması için benzersiz bir kavramsal tasarım ve modelleme çözümü ile mimarlık, şehir planlama, video oyunları ve simülasyonlar, CBS ve genel 3 boyutlu içerik üretiminde kullanılan modelleme yazılımıdır . Kentsel Tasarım Projelerinizi Esri CityEngine ile Oluşturun adlı blog yazımızda CityEngine yazılımının yetenekleri ele alınmıştır. Bu blog serisinde ise uygulamaya yönelik olarak iki boyutlu verilerinizi nasıl üç boyutlu hale getireceğimizi ve bu sahneleri nasıl video oyunları ve masaüstü sanal gerçeklik ürünlerine dönüştüreceğimizi inceliyor olacağız.

İki Boyutlu Verilerin İçe Aktarımı

Geodatabase Dosyası

ESRI File Geodatabase (.gdb ) vektör ve raster verileri için dosya tabanlı bir veritabanıdır.

Verilerin İçe Aktarımı

File Geodatabase’inizi CityEngine Navigator (Dosya Yöneticisi) penceresinde projenizin bulunduğu dosya konumundan herhangi  bir klasöre taşıdıktan sonra sahneye sürükleyip bırakarak içeri aktarabilirsiniz. İçe aktarma iletişim kutusu, aşağıda gösterildiği gibi çeşitli seçeneklerden oluşur. Her zamanki gibi, ön ayarlar kaydedilebilir ve daha sonra  uygulanabilir.

File Geodatabase içeri aktarma sihirbazı

Dosya girdisi geçerli bir gdb yolu içeriyorsa, sihirbaz sayfasının üst kısmı içe aktarılabilen katmanları gösterir. Bunlar File Geodatabase içerisindeki kullanılabilir sütunlardır:

  • Layer (Katman)
    • İstenilen katmanın içeri aktarılması veya aktarılmamasına onay kutucuğunu kullanarak karar verebilirsiniz.
  • Type (Tip)
    • Katman bir Feature Class ise, geometri türü görüntülenir. Değil ise, katman tipi görüntülenir.
  • Count (Satır sayısı)
    • Bir Feature Class veya bir tablo varsa, satır sayısını görüntülemenizi sağlar.
  • Readable (Okunabilirlik)
    • Bir katman okunabilir ( içe aktarılabilir), değil ise fare imlecini işaretin üzerine getirdiğinizde neden okunamadığının sebebini size söyleyecektir.
Aşağıdaki katman türleri desteklenir:

Nokta (Point)
Alan (Polygon)
Çoklu çizgi (Polyline)
Çoklu yüzey  (Multipatch)  (dokular ile)
Tablo (Table)  (Relationship Class oluşturmuşsanız dolaylı olarak)

Geometri içeren her File Geodatabase katmanı ayrı bir CityEngine katmanı olarak içe aktarılır. Desteklenmeyen katman türleri onay kutucuğunda  işaretlenir ve içe aktarılmaz.

(Not: Bir File Geodatabase henüz bir koordinat sistemi olmaksızın yeni bir sahneye aktarılırsa, sahne ilk içe aktarılan katmanın koordinat sistemini referans alır. )

OSM Verilerinin İçe Aktarımı

Get Map Data

Osm verilerini indirmek için Arcgis Online veya Portal hesabınızla giriş yapmanız gerekmektedir bu, çevrimiçi veri kaynaklarına bağlanmamıza olanak tanır.

İçeri aktaracağınız taban haritasının ve yüksekliğinin çözünürlüğünü de düzenlemek isteyebilirsiniz. Harita Verisi Görüntüleyicisinin sağ tarafındaki panel, Dünya Yüksekliği çözünürlüğünün yanı sıra, temel harita çözünürlüğünü değiştirmenize de olanak tanır. Open Street Map grafik ağlarını (Network), alan (Polygon)  veya her ikisini de indirmek isteyip istemediğinizi de seçebilirsiniz.

Diğer şekillerin içeri aktarımı;

CityEngine, “.obj” ve “.dxf” biçiminde çok fazla veriyi taban alanı olarak içe aktarmayı destekler. Böylece, bu formatlardaki verileri şekil oluşturma için kullanabilirsiniz.

Bu yöntemlerden herhangi birini kullanarak içe aktarmış olduğunuz verileri son sahnenizi üretmeden önce düzenleyebilirsiniz.

Street Graph Settings

Verilerinizi içe aktardıktan sonra bazı işlemleri uygulayarak sahnenizin kalitesini arttırabilirsiniz. Bunun için CityEngine içerisinde araçlar bulunmaktadır.

Generate Bridges

  • İçeri aktardıktan sonra yol verileriniz için bazı değerleri belirlemeniz gerekmektedir.. Generate Bridges Attributes penceresi bu değerleri belirlemenizi sağlayacaktır.
    • İçe aktarılan sokak ağları genellikle geçiş sokaklarının üç boyutlu görüntüsü için gerekli olan yükseklik verisinden yoksundur. Generate Bridges Attributes aracı, bu tür verileri otomatik olarak oluşturabilir. Daha geniş caddenin doğal olarak orijinal seviyesinde tutulduğunu, daha ince caddenin ise diğer caddeden daha yukarıda olmasını sağlayarak viyadük, köprü ve alt geçitler oluşturabilirsiniz.  Generate Bridges Attributes  aracı bu işlemi yaparken yükseklik verisini kullanır.

 

Orijinal Caddeler (Soldaki)  Generate Bridges Attributes uygulama aracı (sağdaki), yükseklik verilerini ekler.

Simply Graph 

Bu araç ile yol verileriniz daha uzun kavisli sokaklar olarak sahnenize yerleşmektedir.
Basit kısa çizgiler (üstteki görsel) Simply Graph aracının kullanılması il elde edilen şekil (alttaki görsel);

Run Graph Cleanup Tool

İçeri aktarılan yollar, birleştirilmiş, yinelenen veya birbirine yakın yakın düğümler içerebilmektedir. Bu tür grafik ağları, sokak şekilleri oluştururken gerçek dışı şekillere neden olmaktadır. Kontrol edilen işlemler (kesişim, yakalama, birleştirme ve / veya şekil çakışmalarını çözme) birbiri ardına gerçekleştirilir.

Örnekler.

İki boyutlu verilerinizi CityEngine’e aktardıktan sonra da öznitelik bilgileri ekleyebilirsiniz.

Tüm iki boyutlu verilerin CityEngine yazılımı üzerinde gösterimi.

Esri CityEngine ile Üç Boyutlu Bir Kent İnşa Edin adlı blog serimizin  ikinci bölümünde CGA kurallarını kullanarak iki boyutlu verileri üç boyutlu hale nasıl getirileceği ele alınacaktır.
Share This