Her gün milyonlarca insan, günlük hayatlarındaki işlerini daha kolay hale getirmek için dış mekânda navigasyon sağlayan GPS sistemlerini kullanmakta ve böylece gitmek istedikleri yerlere daha kolay ve kısa bir şekilde ulaşmaktadırlar. Dış mekân navigasyon sistemleri, sadece günlük yaşamdaki aktiviteleri değil, aynı zamanda iş operasyonlarımızı da daha verimli hale getirmektedir. Ancak, yön bulma gibi konum ile ilişkili eylemler sadece dış mekân ile sınırlı değildir. Hepimiz, hastanelerde randevularımıza giderken ya da havalimanlarında uçuş için doğru kapıları ararken de sıkıntılarla karşılaşmaktayız. Bu, coğrafi bilgi sistemlerinin dış mekânda sınırlı kalmaması ve iç mekânda da çözümler üretmesi konusunda önemli bir vurgudur. Peki, karmaşık iç mekâna sahip yapılarda dolaşmak, yön bulmak ve bu yapıları daha verimli şekilde yönetmek için Esri tarafından sunulan çözüm nedir?

Hastane ve Havalimanı gibi karmaşık mekânlarda yaşanan sorunlar, coğrafi bilgi sistemlerini iç mekân çözümlerine yönlendirmiştir.

ArcGIS Indoors

ArcGIS Indoors, ilişkili ve bağlı bir çalışma alanı oluşturmak, iç mekânda görselleştirme, yön bulma ve analiz gibi yetenekleri verimli bir şekilde gerçekleştirmeye yarayan bir sistemdir. Yöneticiler, personeller ve ziyaretçiler için işyeri ortamını anlamak, yönetmek ve kullanmak için ortak bir görsel ortam sunar.

ArcGIS Indoos, Esri’nin iç mekanda görselleştirme, yönetim, navigasyon ve analiz yetenekleri sunan çözümüdür.

Kurumlar, hassas iç mekân konumlandırma teknolojisini kullanarak, iş akışı verimliliklerini bir üst düzeye taşımak için ihtiyaç duydukları bilgilere erişebilirler. ArcGIS Indoors, binanızın tüm oda ve bileşenlerini görselleştirerek iki boyut veya üç boyut dijital iç mekân haritası oluşturmanıza olanak tanır. Oluşturacağınız sistem, şirketinizin tüm paydaşlarına kaynak yönetimi ve iş süreçleri hakkında gelişmiş bilgiler sağlayarak ortak bir çalışma ortamı sunar. İşyeri operasyonlarının şeffaflığını artırarak ve tüm tarafların katılımını teşvik ederek iş akışı verimliliğini ve üretkenliğini artırır.

ArcGIS Indoors, verimli, güvenli ve ilişkili bir iç mekân yönetimi sağlayabilmek için birçok yetenekler ile donatılmıştır. Görselleştirme, iç mekânda yön bulma, analiz, konum takibi, envanter yönetimi ve sorun bildirimi, akıllı işyerlerinin dijitalleşme sürecine katkı sağlayan ana yeteneklerdir.

  1. İç Mekânda Görselleştirme ve Haritalama

Günümüzde üç kurumdan ikisi, iç mekâna dair iş akışlarını hala kâğıt üzerinden yürütmektedir. Kâğıt üstünden yürütülen işler, çağımızın ihtiyaçlarını verimli bir şekilde karşılayamamaktadır. Bu sorundan da yola çıkarak ArcGIS Indoors, ArcGIS platformunun mevcutta dış mekâna dair sahip olduğu gelişmiş görselleştirme ve haritalama yeteneklerini iç mekâna taşımaktadır. ArcGIS Indoors ile karmaşık iç mekâna sahip yapılarınızı iki boyutlu ve üç boyutlu şekilde görselleştirebilirsiniz. Böylece, çalışanların ve ziyaretçilerin, mekânı ve mekânla ilişkili öznitelik bilgilerini daha kolay algılamalarını sağlayacak ortak bir görsel ortam sunabilirsiniz. ArcGIS Indoors ile katlar arası geçiş sağlayabilir, öznitelik bilgisine göre iç mekânda konumsal aramalar yapabilirsiniz.

ArcGIS Indoors ile yapılarınızı, iki boyutlu ve üç boyutlu olarak görselleştirebilirsiniz

  1. İç Mekânda Yön Bulma

İç mekânda yönlendirme ya da navigasyon mantığı dış mekândaki navigasyon sistemi mantığının aynısıdır. Tek farkı, rotaları, varlıkları ve insanları kapalı bir ortamda bulmamızı sağlar. GPS sinyalleri iç mekânlarda mevcut olmadığından, iç mekân konumlandırma hizmetlerini etkinleştirmek için iBeacons, WiFi veya ışıklandırmaya dayalı farklı IPS (Indoor Positoining System) çözümleri kullanılır. ArcGIS Indoors ile özel işaretleme pinleri ve açıklamalarıyla, A noktasından B noktasına bir iç mekân rotası planlayabilirsiniz.

Ulaşılmak istenen mekân manuel olarak seçilebilir ya da öznitelik bilgileri ile arama yapılarak rota oluşturulabilir

İç mekânda yapılan yönlendirme ile hastanedeki hastalar mobil uygulama ya da kiosk üzerinden hastane içinde nerede olduklarını görebilir, randevularının nerede olduğunu bulabilir ve gidecekleri yere bir rota oluşturabilirler. Böylece, hastane çalışanları sürekli yön hakkında soru sorulmaya maruz kalmazlar ve kendi işlerine devam edebilirler. Aynı şekilde, havalimanındaki yolcular dijital harita üstünden rotaları izleyerek gitmeleri gereken doğru geçişlere gidebilirler. Böylece, özellikle büyük ve kalabalık havalimanlarında yolcular gecikme konusunda endişeye kapılmadan gitmeleri gereken yerlere gidebilirler. Ulaşmak istediğimiz alan için rota oluştururken ‘Dahiliye Bölümü’ gibi özniteliksel aramalar yapabiliriz. Bazı durumlarda gitmek istediğimiz alanın nerede olduğunu bilemeyebiliriz. Örneğin, hastanede hangi muayenehanede randevumuzun olduğunu hatırlamıyor olabiliriz. ArcGIS Indoors ile mekânları kişilerle ilişkilendirebilir ve böylece doktorun ismini aratarak gitmek istediğimiz muayenehaneye rota oluşturabiliriz.

Randevu gibi zamansal bilgiler iç mekânlar ile ilişkilendirilebilir

ArcGIS Indoors ile zaman bilgilerini de sisteme dahil edebilirsiniz. Örneğin, bir kongre merkezinde hangi salonların hangi saat aralıklarında müsait olduğu bilgisine ulaşabilirsiniz ya da hastalar hangi saatte randevularının olduğunu görebilir ve ilgili muayenehaneye doğrudan rota oluşturabilirler.

  1. İç Mekânda Konum Takibi ve Envanter Yönetimi

Kaynak izlemesi, kaynak ayrımı ya da envanter yönetimi işleri için iç mekânda gerçek zamanlı takip yapılabilir. ArcGIS Indoors sayesinde, kalabalık bir hastanede bir hemşire yeni gelen ve tekerlekli sandalye ihtiyacı olan bir hasta için kolaylıkla sandalyeyi bulabilir ve hastaya bu ihtiyacı gecikmeden sağlayabilir. Gerçek zamanlı olarak sandalyelerin konumu izleyebilir ve mevcut olup olmadığı hakkında durumu görebilir. Böylece, kullanımdan çıktığı anda, olduğu konuma giderek sandalyeyi alabilir.

ArcGIS Indoors, ArcGIS platformu ve diğer ürünlerle ilişki içinde çalışır. İç mekânda konum takibi işlerimizi, ArcGIS Enterprise’ın bir parçası olan GeoEvent sunucu rolü ile yapabiliriz. Envanter yönetimi ve sorun bildirimi işlerimizi ise form bazlı çözümümüz olan Survey123 for ArcGIS ve paneller üzerinden izleme sağlayabildiğimiz Operations Dashboard for ArcGIS çözümü ile yapabiliriz. İç mekâna dair iş atamaları ve koordinasyon işlerimizi ise Workforce for ArcGIS ile yapabiliriz.

311 butonu kullanılarak, form bazlı çözüm sağlayan Survey123 for ArcGIS uygulamasına geçiş yapabilir ve envanter yönetimi gibi işler için veri girişi sağlayabilirsiniz

ArcGIS Indoors uygulaması içinde yer alan ‘311’ butonunu kullanarak, form bazlı çözümler sunan Survey123 for ArcGIS uygulamasına tarayıcıdan ya da kendi mobil uygulamasından geçiş yapabilirsiniz. Böylece, envanter yönetimi, bakım-onarım ve sorun bildirimi gibi işleriniz için form bazlı veri girişleri sağlabilirsiniz. Örneğin, hastanede yeni bir sedye ihtiyacı olduğunda bunu form bazlı bildirerek ilgili konumda sedye ihtiyacı olduğunu belirtebilirsiniz.

Yönetici panelleri üzerinden envanter ve iş atamaları yönetilebilir

Survey123 for ArcGIS ile gelen ihtiyaç ve bakım gibi bilgileri yönetici panelleri üzerinde izleyebilir, dinamik bir şekilde farklı katlar için görüntüleme sağlayabilirsiniz. Gelen sorun ve bildirimlerin ayrıntılarına bakabilir ve verimli kararlar alabilirsiniz. Workforce for ArcGIS entegrasyonu ile ise gerekli envanter ve bakım ihtiyaçları için ilgili çalışanlara işler atayabilir ve bu atanan işleri yönetici panelleri üzerinden yönetebilirsiniz. Şu an kaç görevli çalışıyor ve atanan işlerin yüzde kaçı bitti gibi bilgilere tek bir ekrandan ulaşabilirsiniz.

  1. İç Mekânda Analiz

İç mekân konumlandırma sistemi (IPS) ile beraber, hareket akışları, bekleme süreleri ve frekansları gibi değerli analitik veriler elde edilebilir. Bu anonim olarak düzenlenen veri akışları, insanların bina içinde nasıl hareket ettikleri konusunda durumsal farkındalığı arttırır ve yerleşim planlamasını geliştirmek için kullanılabilir. Analitik veri üretimi sayesinde, AVM içinde kiraya verilecek dükkânların hangilerinin fiyatının yüksek olması gerektiği, AVM içinde insan yoğunluğunun en çok olduğu alanı belirten Hot Spot analizi ile planlanabilir.

İç mekânda analitik veriler IPS ile toplanabilir ve bunlar karar verme süreçlerinde kullanılabilir

Akıllı iş yeri kavramı, bilgi akışını iyileştirmek, verimliliği artırmak ve günlük operasyonları kolaylaştırmak için yenilikçi teknolojilerin uygulanmasıdır. Yönetim ve çalışanlar teknolojik olarak çalışma ortamlarına bağlıdır ve çalışma ortamlarıyla aktif olarak ilgilenirler. ArcGIS Indoors, bunu birçok farklı çalışma alanında; ulaşım, sağlık, kurumsal kampüsler veya güvenlik gibi çeşitli endüstrilerde mümkün kılan yeni bir çözümdür.

 

Esri Türkiye 2020

 

 

Share This