Spotify ile Konumun Müziği

Dünya genelinde 96 milyonu ücretli aboneler olmak üzere 200 milyon kullanıcısı ile Spotify, müzik endüstrisine yeni bir hayat veriyor. Geçtiğimiz iki yıl boyunca, şirket çeşitlendi ve sessizce Apple Music’in arkasındaki ikinci en büyük podcasting platformu haline geldi.

Son iki devralım bu genişlemeyi daha da artırdı. Şubat ayında, Spotify orijinal podcast içeriği üreten Gimlet’i ve podcast oluşturma araçları yapan Anchor’ı satın aldı.

Orijinal içerik üretmek yeni bir şey değil – Netflix bunu iş modelinin bir prensibi haline getirdi ve bu sayede kullanıcılar kendilerine ait içerik ve akışlar oluşturabiliyor. Podcast oluşturma yaratımına geçişiyle Spotify, medyanın büyümesine, yüksek kar marjlarına ve para kazanma olanaklarına yeni kapılar açıyor.

Aynı şekilde Spotify, konum verilerinin kullanıcı deneyimini optimize etmede kilit bir rol oynadığının farkında. Dijital platformlarda bile, fiziksel konum kullanıcı tercihlerini etkiler ve yeni müşterileri çekmek ve elde tutmak için kullanılabilecek değerli ipuçları sunar.

Analytics ile İlerleme

Podcast dinleyicileri yeni ve değerli bir izleyici kitlesidir. Spotify, podcast kullanıcılarının platformda müzik dinleyicileri olarak iki kat daha fazla zaman harcadığını tahmin ediyor. Benzersiz podcast programlama, daha önce Spotify’a katılmayı düşünmemiş olabilecek yeni kullanıcıları çekebilir. Ayrıca mevcut kullanıcıları şirketin ücretli Premium servisine yükseltmeye ikna edebilir.

Yollar kadar hareketli müzikler

Birçok kişi bazı şarkıları bazı yerler ile ilişkilendirir. Şimdi bir grup yazılım geliştirici müziği araziye göre uyarlıyor. Bu uygulama GIS verilerini, düz veya engebeli topografya ile eşleşen çalma listeleri oluşturmak için kullanır. Yol gezileri sandığınızdan daha eğlenceli hale gelebilir!

Spotify, içerik oluşturucuların izleyicilerini anlamalarına ve ilgilerini çekmelerine yardımcı olmak için müzik endüstrisinde demografik verileri ve konum analizlerini zaten kullanıyor. Spotify, sanatçılarına pazarlama, tanıtım ve tur planlama için fikir üretme konusunda yardımcı olacakları konumsal bilgileri sağlıyor. Dinleyicilerin coğrafi konumlarını bir harita üzerinde görselleştirmek, ham verinin normalde sağlamadığı diğer başlıklar hakkında da anında bilgi sağlar.

Şimdi Spotify podcast’ler için aynı şeyi yapabilecek. Podcast yaratıcıları, örneğin etkileşimi sağlamak için Spotify’ın konum verilerini kullanabilir. Yüksek bir dinleyici yoğunluğuna sahip bir konumdan bir konukla röportaj yapabilirler. Veya ilgili konumdaki yerel dilde konuşma yapabilecek biriyle bir etkinlik planlayabilirler.

Bu veriler ile reklam verenler, söz konusu bölgede etkilerini artırabilirler. Modern bir coğrafi bilgi sisteminden (GIS) gelen demografik verileri kullanarak, pazarlamacılar hedef pazarlarının nerede yaşayabileceğini belirleyebilirler. Daha sonra bu yerleri, ilgili podcast’lerle eşleyebilirler. Reklamlar, o bölümü dinleyen herkese oynanan podcastlerin başına, ortasına ve sonuna yerleştirilebilir. Alternatif olarak reklamlar, dinleyicilerin konumlarına ve demografik özelliklerine uyması için algoritmik olarak geliştirilebilir. Her iki modelde de, basılı yayınlarda bile reklam verenler için etkili olduğu kanıtlanan bir taktik olan hedef kitleleri tanımlamak için GIS odaklı konum zekası kullanılabilir.

Podcasting’in tarihsel sorunlarından biri keşif olmuştur. İnsanlar ilgilerini çeken podcast’leri nasıl bulur? Oluşturucular yeni dinleyicilere nasıl ulaşır?

Netflix’in video içeriği için yaptığı gibi, Spotify da müzik dinleyicilerinin beğenebileceklerini tahmin etmek için konum zekası da dahil olmak üzere gelişmiş analizler kullanıyor. Hindistan’da piyasaya sürülmesi için Spotify, Hindistan’da popüler olan hem Hint müziğini hem de uluslararası müzik çalma listelerini küratörlüğünü yapmış ve Bollywood ve Punjabi film müzikleri gibi bölgeye özgü içeriği tanıtan çoklu bölgesel dilleri destekledi. Şirket şimdi Mumbai ve Delhi gibi şehirlerdeki trend içeriğini izliyor ve paylaşıyor.

Bu keşif algoritmaları, abonelerin hoşuna gidecek podcast’leri önermek için kullanılabilir. Veriler, orijinal içeriğin planlanmasına yardımcı olmak için bile kullanılabilir; örneğin, ne tür bir podcast’in yatırım yapmaya değeceğini tahmin eder.

Spotify, önerileri bir adım daha ileriye götürebilir, kullanıcıları konumlarıyla ilgili podcast’ler hakkında uyarmak için GIS destekli bir geofences yaratabilir. İstanbul’dan geçen birisine Osmanlı mimarisi ile ilgili bir bölüm veya Ankara sakinleri için Ankaragücü Spor Kulübü’ne dair bir spor yorumu önerilebilir.

Coğrafi Bilgi Sistemleri, coğrafi bilgiyi anlamak ve anlamlandırmak için eşsiz bir araçtır. Bu sayede, birbiri ile hiç ilgili olmadığı düşünülen alanlar arasında ilginç bağlantılar keşfedilebilir ve yeni olanaklar değerlendirilebilir.

Kaynaklar;

https://www.esri.com/about/newsroom/publications/wherenext/spotify-podcast-acquisitions/

https://insights.spotify.com/us/2015/07/13/musical-map-of-the-world/

https://lavaprotocols.com/2016/09/15/spotify-uses-location-based-data-know-tunes-trending-globally/

Esri Türkiye, 2019

Önceki Yazı
Revit Dosyalarınızı ArcGIS Platformunda Keşfedin
Yazıyı görüntüle
Sonraki Yazı
ArcGIS Pro Task İşlemi ile Görev Oluşturulması – 1. Bölüm
Yazıyı görüntüle